ALL POSTS
ALL POSTS
Trendi in prihodnost specialne kave
12 min read
Last edit: Nov 6, 2024
Industrija specialne kave je resnično dinamična sila v svetu kave, ki se nenehno razvija in prilagaja spreminjajočim se željam potrošnikov in tržnim trendom. To dokazujejo tudi statistični podatki. V zadnjem času je svetovni trg specialne kave doživel znatno rast in naj bi do leta 2030 dosegel tržno vrednost 152,69 milijarde dolarjev.
Kako to? Na to vplivajo številni dejavniki, kot so vse večje povpraševanje po edinstvenih in visokokakovostnih kavnih doživetjih ter vse močnejši poudarek na trajnostnih praksah v industriji kave.
Nacionalno združenje za kavo (NCA) je pred kratkim objavilo najnovejše poročilo National Coffee Data Trends (NCDT), ki razkriva, da kava ostaja najbolj priljubljena ameriška pijača. Poročilo tudi poudarja, da je 52 % Američanov v zadnjem tednu uživalo specialno kavo, kar kaže na veliko povpraševanje po visokokakovostni kavi.
V tem članku bomo raziskali trenutno stanje v industriji specialne kave ter preučili najnovejše kavne trende in izzive, s katerimi se sooča industrija.
Razvoj specialne kave
Začnimo z osnovami. Izraz “posebna kava” je leta 1974 prvič uporabila Erna Knutsen in z njim označila kavo ali kavna doživetja, ki so na trgu prepoznana po svojih značilnih lastnostih in pomembni dodatni vrednosti. Še natančneje, združenje Speciality Coffee Association (SCA) opredeljuje specialno kavo kot kavo, ki na 100-točkovni lestvici doseže več kot 80 točk.
Posebna kava izvira iz majhnih, predanih kmetij po vsem svetu, kjer jo pridelujejo s strastjo, strokovnim znanjem in skrbno pozornostjo (ter seveda z ljubeznijo). Vrhunska kakovost zrn, natančne tehnike praženja in zavezanost svežini zagotavljajo bogato, kompleksno in edinstveno okusno kavo.
Pridobivanje zagona
Industrija specialne kave se je začela oblikovati v šestdesetih in sedemdesetih letih prejšnjega stoletja v Združenih državah Amerike in se je osredotočila na pridobivanje in praženje visokokakovostnih kavnih zrn. Ključne osebnosti, kot so Alfred Peet, George Howell in Erna Knutsen, so imele pomembno vlogo pri njenem razvoju. Koncept pravične trgovine s kavo se je pojavil nekoliko pozneje, v osemdesetih in devetdesetih letih prejšnjega stoletja, in je bil namenjen izboljšanju življenja pridelovalcev kave s pravičnim plačilom. V zadnjih letih industrija poudarja tudi trajnost, neposredno trgovino in preglednost, kar je velik korak naprej.
Kaj pa danes?
Danes je posebna kava svetovni fenomen, v Združenem kraljestvu in po vsem svetu pa pričakujejo hitro rast. Zato družba Allegra Strategies napoveduje 13-odstotno medletno rast tega segmenta, ki bo presegla rast celotnega trga kave v Združenem kraljestvu.
Vzpon kulture specialne kave pripisujejo obrtniškim pražarnam in neodvisnim kavarnam, ki ponujajo kavo iz enega samega izvora in mikro lota. Poleg tega bi se lahko industrija z razvojem učila iz vinogradniških praks ter se pri pridelavi kave osredotočila na pomen kakovostne prsti in integrirano pridelavo. Kar zadeva glavne potrošnike, v Združenem kraljestvu in ZDA prevladujejo milenijci.
Trenutni trendi na področju specialne kave
Industrija specialne kave doživlja premik k priročnim izdelkom (kot so kavne blazinice), kar pa lahko povzroči izgubo zvestih potrošnikov, ki cenijo pravo umetnost kave.
Še vedno se pričakuje, da se bo sektor v naslednjem desetletju močno razvijal, saj je letna stopnja rasti ocenjena na 12,3 %. Vendar pa morajo podjetja ohraniti kakovostne in trajnostne standarde ter hkrati zadovoljiti naraščajoče povpraševanje po priročnosti.
V mislih je treba imeti še to, da je spletna distribucija leta 2022 s 44,4-odstotnim deležem presegla druge kanale.
Tehnologija v akciji
Tehnologija ima pomembno vlogo v skoraj vsaki panogi in posebna kava pri tem ni izjema. Odkrijmo, kako oblikuje trenutne trende:
- ametne kavne aparate je mogoče daljinsko upravljati in povezati z drugimi pametnimi domačimi napravami, kar je izjemno priročno;
- virtualne degustacije kave in sistemi za obogateno resničnost omogočajo interaktivno usposabljanje in izobraževalne izkušnje za bariste, ki jim za pridobivanje novih znanj ni treba niti zapustiti doma;
- robotska tehnologija ustvarja zapletene oblike in vzorce v kavni peni, kar omogoča vizualno osupljive kavne napitke. Kava je še vedno umetnost, tudi če je oblikovanje pene navdihnila tehnologija.
- spletno naročanje in naročnine poenostavljajo izkušnjo kupovanja kave in zagotavljajo dostavo najljubših napitkov neposredno do vrat;
- kode QR potrošnikom zagotavljajo več informacij o kavi, med letoma 2018 in 2020 pa se bo njihova uporaba povečala za 94 %. Na ta način je mogoče zagotoviti preglednost, ne da bi z besedilom prekrili celotno skodelico ali embalažo;
- mobilni sprejemniki naročil in samopostrežni kioski izboljšajo učinkovitost naročanja in zmanjšajo morebitne napake, čeprav so včasih te samopostrežne postaje težko razumljive.
Več trendov, ki jih je treba upoštevati
Drugi trendi, ki jih je vredno omeniti, so:
- Brezkofeinska Typica je zmagala na tekmovanju US Brewers Cup 2024, kar pomeni, da se je mnenje potrošnikov o brezkofeinski kavi spremenilo.
- Pričakuje se, da bo potreba po specialni kavi ostala “vznemirljiva” za mlajše generacije.
- Razprave o dodani vrednosti tiskanja imen proizvajalcev na embalažo kave – kar je pravzaprav dobra zamisel, saj je tako dobavna veriga bolj pregledna in se ji izkaže spoštovanje.
- Mešanice veljajo za intelektualno lastnino pražarn kave (in strinjamo se, da je mešanje kave umetnost).
- Novi izdelki, kot je seltzer iz kavnih listov (kot smo se spomnili, je opazen premik k priročnim pijačam).
- Najbolj priljubljene vrste kave so espresso, kapučino, ledena kava in latte/latte macchiato.
Izzivi, s katerimi se sooča industrija specialne kave
Industrija posebne kave se sooča s številnimi izzivi, začenši z vprašanji dobavne verige in na koncu s podnebnimi spremembami. Poglejmo si jih podrobneje.
Transportni in operativni izzivi
Na strani ponudbe se panoga sooča s pomanjkanjem delovne sile, saj primanjkuje primernih delavcev za predelavo kave, prebivalstvo pridelovalcev kave pa se stara. Zato prihaja do nerednega pošiljanja, kar lahko vpliva na svežino zelene kave. Še en dejavnik, ki ga je treba upoštevati, je razpoložljivost ladijskih zabojnikov − tudi ta lahko zmoti dobavno verigo.
Na drugi strani pa so lastniki kavarn, ki morajo vzdrževati svojo opremo in prostore, kar pomeni časovne in finančne naložbe. Zaradi velike konkurenčnosti v panogi kavarn lastniki težko izstopajo in pritegnejo stranke, potreba po vzdrževanju pa predstavlja dodatno breme. Enako velja za pražarne kave, zlasti kar zadeva opremo.
Zagotavljanje kakovosti
Zagotavljanje kakovosti in predelava sta ključna dejavnika, v okviru tega pa so bistveni optimizirani protokoli za gojenje, zbiranje zrelih jagod in odstranjevanje zunanjih plasti plodov. Odprema in skladiščenje pa sta pomembna za ohranjanje kakovosti zrn ter preprečevanje glivične okužbe in nastanka mikotoksinov, kot je ohratoksin A.
Finančna vprašanja
Za uspeh v konkurenčnem okolju lastniki specializiranih kavarn potrebujejo dobro in premišljeno cenovno strategijo ter nadzor nad proračunom. Za začetnike, ki nimajo izkušenj, je to lahko velik izziv.
Poleg tega proizvajalci zaradi nihanja cen in nezanesljivih prihodkov težko predvidijo cenovne trende in načrtujejo vnaprej. To vpliva na njihovo sposobnost, da svoje kmetije obravnavajo kot dobičkonosne organizacije. Poleg tega številni proizvajalci ne morejo ceniti svoje kave na enak način kot kupci in potrošniki.
Podnebje in bolezni
Ne smemo pa pozabiti še na podnebne spremembe, ki pomenijo dvig temperatur in nove ppoveečan obseg padavin, ki ogrožajo kavno vrsto Arabica. To lahko do leta 2050 privede od 10- do 20-odstotnega zmanjšanja celotnega pridelka.
Na obiranje, predelavo in zorenje kave vplivajo tudi nepredvidljive vremenske razmere (kot so nestanovitne sezonske padavine). Zaradi vseh dejavnikov sta potrebna upoštevanje podnebnih tveganj in zavarovanje, ki bi proizvajalcem kave pomagala ublažiti učinke podnebnih sprememb.
Tudi sami pridelki so izpostavljeni različnim škodljivcem, boleznim in glivam (na primer kavni listni rj (la roya) in hroščem kavnih jagod).
Globalni dejavniki
Pandemija COVID-19 je povzročila motnje v svetovnih dobavnih verigah ter vplivala na razpoložljivost in ceno surovin, vključno s kavnimi zrni. Čeprav se zdi, da je ta kriza ostala v ozadju, zdaj na trg specialne kave vpliva rusko-ukrajinska vojna.
Vloga tehnologije in inovacij
Tehnologija in inovacije imajo seveda ključno vlogo pri oblikovanju industrije specialne kave, od izboljšanja kakovosti kave do izboljšanja trajnostnih praks. Nekaj smo jih že pregledali, vendar jih je treba omeniti še več.
Okus in praženje
Z novimi tehnologijami lahko izboljšamo okus kavnih zrn, sodobni kavni aparati pa zagotavljajo stalno kakovost z natančnim nadzorom dejavnikov priprave, kot so temperatura, pretok vode in čas ekstrakcije. Avtomatizacija pri praženju kave je prav tako izboljšala nadzor nad profili praženja, saj tehnologija, ki temelji na umetni inteligenci, natančneje in dosledneje zaznava ključne faze. Tveganje za človeško napako je tako zmanjšano na najmanjšo možno mero.
Proizvodnja kave
Pri pridelavi kave tehnologija omogoča natančno spremljanje kavnih rastlin, optimizacijo pogojev rasti s spremljanjem temperature, vlage in “dobrega počutja” tal. Droni in mobilne aplikacije, namenjene proizvajalcem, pa zagotavljajo uporabne podatke za pridelavo kave in pomagajo izboljšati njeno kakovost. Poleg tega nedavni napredek na področju tehnologije umetne inteligence, kot je platforma ProfilePrint, proizvajalcem ponuja boljše razumevanje in znanje o kakovosti kavnih zrn. To omogoča napovedovanje kakovosti same kave.
To pa še ni vse. Tehnologija za napovedovanje vremena kmetom omogoča, da vnaprej poznajo dejavnike, kot so temperatura, padavine, vlažnost in škodljivci, ki vplivajo na kavovec. Poleg tega lahko s tehnologijo satelitskega sledenja hitro in ekonomično ocenjujejo krčenje gozdov in vpliv na to v dobavni verigi kave.
Trajnostni razvoj
Pomembno vlogo pri izboljšanju trajnosti v panogi ima tudi tehnologija, saj zagotavlja sledljive in pregledne informacije o izvoru in proizvajalcih kave. V kavarnah tehnologija za analizo podatkov ponuja dragocene informacije o ravni zalog, najbolj prodajanih izdelkih, integrirani tiskalniki pa odpravljajo korake v postopku naročanja. S tem se izboljšata natančnost naročil in hitrost storitev.
Obnašanje in pričakovanja potrošnikov
Vedenje in pričakovanja potrošnikov so ključni dejavniki pri oblikovanju industrije specialne kave. Mlada generacija Z (danes stari 18−24 let) predstavlja največjo starostno skupino med potrošniki specialne kave, ki je leta 2022 predstavljala 32,7 % trga. Ta skupina spodbuja povpraševanje po specialni kavi kot delu svojega življenjskega sloga. Vendar pa niso edini ljubitelji kave.
Povzemimo tri glavne skupine potrošnikov:
- nevtralni pivci kave: pogosto ženske, stare od 31 do 40 let z višjo izobrazbo, ki živijo v mestih s 50.000 do 100.000 prebivalci;
- ad hoc pivci kave: mladi potrošniki, ki niso poznavalci kave in jo pijejo samo zaradi svojega življenjskega sloga;
- nespecifični pivci kave: potrošniki, ki ne spadajo v zgornji dve kategoriji.
Najpomembnejši dejavniki, ki vplivajo na odločitev o nakupu kave, so:
- kakovost,
- okus,
- navade,
- blagovna znamka in
- cena.
Kar 44,4 % anketirancev je način priprave kave ocenilo kot pomemben del, najbolj pa so najbolj priljubljeni načini priprave kave pa so:
- kava, pripravljena z vrelo vodo v skodelici ali kozarcu,
- priprava v tlačnem aparatu za kavo,
- kapljični aparat za kavo.
Prav tako je treba omeniti, da se potrošniki vse bolj osredotočajo na trajnost in etično pridobivanje. Zato vse več pražarn in kavarn poudarja etično pridobljena zrna in okolju prijazne prakse. Prav tako narašča povpraševanje po posebnih kavnih napitkih, kot so kava nitro in napitki na osnovi espressa, pa tudi po rastlinskih mlečnih alternativah. Sprejemanje inovativnih in visokotehnoloških tehnologij priprave kave za domače bariste je še en trend, ki ga spodbujajo pričakovanja potrošnikov.
Ker se vloga baristov še naprej razvija, je za industrijo ključnega pomena, da se prilagodi spreminjajočemu se vedenju in pričakovanjem potrošnikov, da bi ostala konkurenčna in pomembna na trgu.
Obeti za prihodnost specialne kave
Kot že veste, naj bi svetovni trg specialne kave do leta 2030 dosegel 152,69 milijarde dolarjev. Leta 2021 je imela Evropa vodilni tržni delež v višini 46,21 % in vrednost približno 24,80 milijarde dolarjev.
Zakaj je Evropa postala vodilna regija? Vse skupaj je precej preprosto. Ker je povpraševanje po visokokakovostnih licenčnih kavnih izdelkih vedno večje, na trg vstopa vedno več kavarn. K rasti prispeva tudi pojav novih lokalnih blagovnih znamk, pražarn in kavnih barov.
Raste pa tudi trg specialne kave v Severni Ameriki. Po napovedih bo njegova stopnja rasti znašala 20,06 %, kar je impresivno. Glavni razlogi za to so enaki kot v Evropi: razvijajoča se kultura prodajaln kave, naraščajoče povpraševanje po specialnih kavah in še marsikaj.
Ključni dejavniki
Kateri pa so glavni dejavniki, ki prispevajo k povečanju povpraševanja po specialni kavi?
- Razvijajoče se želje potrošnikov po edinstvenih in visokokakovostnih izkušnjah s kavo.
- Vse večji poudarek na trajnostnih praksah v industriji kave.
- Vse večja uporaba posebne kave v specializiranih in domačih obratih.
Za konkurenčno okolje so na trenutnem tržišču značilni in pomembni tisti, ki se osredotočajo na trajnost in etično oskrbo. Med glavnimi svetovnimi proizvajalci na trgu specialne kave so Stumptown, The Coffee Bean and Tea Leaf, Costa, Bulletproof, M. Smucker, Gevalia, Keurig Green Mountain, Strauss Group, Jammin Java Corp., Starbucks, Caribou Coffee, Caffe Nero, Blue Bottle in Lavazza. Zagotovo ste že slišali vsaj za nekatere od njih.
Kaj pa prihodnost?
V prihodnosti se pričakuje, da bo industrijo specialne kave zaznamovalo več trendov:
- Izboljšani pogoji trgovanja, zaradi česar bodo komercialne kavarne po pandemiji v celoti obnovile svojo prodajo.
- Nadaljevanje storitev dostave in “klikni in prevzemi”, saj 54 % potrošnikov kave v ZDA zaradi priročnosti raje uporablja obliko kavarn “drive-thru”.
- Trajnost ostaja prednostna naloga, saj vse več potrošnikov pričakuje, da bodo blagovne znamke uporabljale okolju prijazno embalažo in zmanjšale količino odpadkov.
- Razvoj kulture pitja kave v Afriki, ki jo spodbujata urbanizacija in rast prihodkov srednjega razreda. To bo privedlo do večjega števila specializiranih prodajaln kave in pražarn, ustvarjanja delovnih mest in podpore lokalnim kmetom.
- Pojav skupnih pisarn in kavnih barov, pri čemer se pričakuje, da bodo kavarne delovale kot delovni prostori v postpandemičnem svetu.
- Združevanje kavarn in vinotek, zlasti v Južni Afriki, s čimer se pod eno streho združujeta dva posebna proizvoda.
- Veliko povpraševanje po uživanju kave na domu.
Pogosto zastavljena vprašanja
Kakšno je trenutno stanje na trgu specialne kave?
Trg specialne kave raste in bo po pričakovanjih med letoma 2024 in 2031 še naprej zelo hitro rasel. Do leta 2024 je bila rast trga zmerna, vendar se bo s sprejetjem novih strategij ključnih akterjev predvidoma povečala v celotnem načrtovanem obdobju.
Kakšni so trendi na trgu specialne kave?
Celotno področje specialne kave je v vzponu, njegova tržna vrednost pa naj bi do leta 2030 dosegla 152,69 milijarde dolarjev. Na to vplivajo dejavniki, kot so naraščajoče preference do visokokakovostne kave, vse večji poudarek na trajnosti in drugi.
Ali ljudje danes pijejo več ali manj kave?
Na splošno je poraba kave še vedno velika, opazen pa je trend naraščajočega povpraševanja po specialni kavi. Potrošniki iščejo visokokakovostno kavo in raziskujejo različne okuse.
Kolikšen del trga kave predstavljajo posebne kave?
Na podlagi raziskave ameriškega nacionalnega združenja za kavo (National Coffee Association of America) predstavlja specialna kava 48 % skodelic kave, zaužite v ZDA, kot jo zaznavajo potrošniki. Specialna kava predstavlja tudi približno 55 % celotne maloprodajne vrednosti ameriškega trga kave, ki je ocenjena na približno 48 milijard dolarjev.
Spremljamo trende in raziskujemo slovenske kavarne in pražarne. Želite izvedeti več? Potem si oglejte naš blog.
Would you like to learn more about other coffee roasters in Slovenia? Here are the guides.